Riscurile la care pot fi supuși copiii la accesarea anumitor tipuri de conținut din Internet nefiltrat
Copiii sunt foarte vulnerabili. Aceștia au o capacitate redusă de a face diferența între bine și rău. Din acest motiv, orice moment sau situație neplăcută pe care o trăiesc în mediul online are un impact negativ asupra stării lor emoționale și confortului psihologic.
Riscurile în mediul online încep de la prima întâlnire a copilului cu tableta, computerul sau telefonul mobil. Căutând un filmuleț sau o informație, copilul poate accesa ușor un conținut ilegal sau dăunător. Comunicând în chat sau pe rețele de socializare cu alți utilizatori online, copilul poate face cunoștință cu persoane răuvoitoare, hărțuitori sau abuzatori. Nu există un hotar bine determinat între “aici se poate” și “aici nu se poate” de făcut click. De aceea este foarte important ca orice copil să fie informat despre cum click-ul îl poate aduce în situații foarte neplăcute sau chiar periculoase.
Principalele riscuri la care sunt supuși copiii accesând mediul online sunt:
1. Contactarea persoanelor pe care copiii nu le cunosc în realitate;
2. Comunicarea online cu tentă sexuală și propuneri indecente;
3. Schimb de date personale cu persoane necunoscute;
4. Întâlniri offline cu persoane cunoscute online fără permisiunea părinților;
5. Accesarea materialelor cu caracter pornografic;
6. Hărțuirea online, etc.
Utilizarea tehnologiilor de Informare și de Comunicare de către copii
În urma cercetărilor recent efectuate, s-a constatat că cca. 71,5% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 12 și 15 ani accesează Internetul zilnic, 25,3% de câteva ori pe săptămână și 2,6% de câteva ori pe lună, iar 0,6% mai rar decât o dată pe lună. Accesarea zilnică a Internetului crește odată cu vârsta. Rolul internetului în viața copiilor este foarte important. În opinia lor, a avea acces la Internet nu numai că este în vogă, dar este și o necesitate zilnică. Potrivit acestora, Internetul este cea mai potrivită sursă de informație atunci când îți faci temele, iar timpurile când trebuia să mergi la bibliotecă după cunoștințe noi demult au apus.
Cel mai alarmant este faptul că fiecare al 10-lea copil accesează Internetul pe timp de noapte, navigând ore în șir. Potrivit specialiștilor, acest lucru dăunează sănătății copilului și afectează reușita școlară.
Totodată este necesar de menționat că potrivit specialiștilor, scopurile accesării Internetului de către copii sunt, de regulă, comunicarea prin intermediul site-urilor de socializare și jocurile online. În opinia pedagogilor, copiii prea puțin accesează internetul cu scopul de a căuta informații necesare pentru pregătirea temelor pentru acasă. Ei consideră că accesarea Internetului este mai degrabă o evadare și o modalitate de refugiu din lumea reală.
Rețelele de socializare, jocurile online, lumile virtuale și riscurile pentru copii
Numărul copiilor care își creează cont pe rețelele de socializare este în continuă creștere. În prezent, cca. 96,5% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 12 – 15 ani au cont/profil pe rețelele de socializare. Fiind întrebați câți ani aveau când şi-au creat sau le-a fost creat cont prima dată într-o rețea de socializare, 17,3% dintre copiii ne-au relatat că aveau până la 7 ani, 12,7% – 8 ani, 16,4% – 9 ani, 23,4% – 10 ani, 13,2% – 11 ani, 11,8% – 12 ani şi 7,1% peste 13 ani. Am con-statat astfel că peste 44 la sută dintre copii sunt prezenți pe rețelele de socializare de la o vârstă extrem de fragedă – sub 10 ani, 24 la sută de la 10 ani şi doar 1/3 de la vârsta de 11-13 ani. Acest lucru ne vorbeşte despre necesitatea informării copiilor despre riscurile existente în mediul online, din momentul în care aceştia merg pentru prima dată la şcoală.
De la vârste foarte mici, copiii sunt învățați să adoarmă la ecran, să-și petreacă ore întregi în fața realității virtuale, pe care o percep fizic drept reală. Fiind una din activitățile cele mai populare la ecran, jocurile video au efecte serioase, dovedite deja de studii și statistici la nivel internațional. Începând cu 2018, Organizația Mondială a Sănătății a inclus dependența de jocurile video pe lista bolilor psihice. În multe state există clinici speciale pentru tratarea acestei dependențe.
Tot mai mulți oameni de știință preocupați de fenomen spun că jocurile violente îi pot face pe copii să adopte un comportament mai agresiv în relațiile cu cei din jur. Adică nu se pune problema să aplice în viața reală acțiunile sângeroase din jocuri, dar temperamentul copiilor și felul în care se comportă în viața reală încep să resimtă urmările aventurilor explozive din viața virtuală.
Recomandări privind condițiile de siguranță a copiilor în mediul online
Rețeaua globală a Internetului oferă oportunități excelente pentru copii de a căuta informații necesare pentru pregătirea temelor, a cunoaşte şi a comunica cu persoane din alte țări, a construi pagini personale pe site-urile de socializare şi a petrece vesel timpul online. În pofida faptului că Internetul oferă o mulțime de beneficii, copiii sunt zilnic expuși unor riscuri. Care sunt anume acestea? Și cum să-i protejăm pe copii astfel încât navigarea pe Internet să aibă loc în condiții de siguranță și fără consecințe grave?
Deşi multe dintre riscurile ce pot fi întâlnite în spațiul cibernetic există şi în „lumea fizică”, natura interactivă a Internetului – în special atunci când copiii cunosc mai multe despre Internet decât părinții, profesorii, bibliotecarii şi alți specialişti care lucrează cu ei – complică sarcina protejării în mediul online. Tocmai din acest motiv este necesar ca părinții, profesorii și toți cei care comunică cu copii să se informeze și să se autoinstruiască pentru a putea asigura o școlarizare/in-formare a copiilor privind condițiile de siguranță în mediul online și anume:
1. Protejarea datelor cu caracter personal – pe rețelele de socializare nu trebuie completată informația în descrierea profilului cu privire la adresa de la domiciliu, numele/numărul liceului unde își face studiile copilul, numărul de telefon personal și ale prietenilor (mobil, fix).
2. Folosirea aplicațiilor conform vârstei – fiecare copil trebuie să utilizeze aplicații conform vârstei sale iar comunicarea va avea loc doar cu persoanele de aceeași vârstă, părinții/profesorii monitorizând acest proces.
3. Adăugarea în lista de prieteni doar a prietenilor apropiați (de aceeași vârstă) și rude – în cadrul unor rețele de socializare cum ar fi: Facebook, Odnoklassniki, Instagram etc., copiii nu ar trebui să adauge persoane pe care nu le cunosc în viața reală, cu excepția colegilor de clasă, prietenilor apropiați sau rude.
4. NU!!! întâlnirilor în viața reală cu persoanele pe care le-au cunoscut în mediul virtual – copiii de multe ori în speranța de a-și face prieteni noi sunt convinși de persoanele cu care au făcut cunoștință în mediul virtual să iasă la joacă, la un suc, înghețată etc. În cazul în care au făcut cunoștință cu o persoană de aceeași vârstă, ar fi bine să fie însoțiți până la locul unde au stabilit să se întâlnească și să nu fie lăsați singuri pentru o perioadă mai îndelungată. Totodată ar fi bine să fie supravegheați de la distanță, pentru a se asigura că în timp ce aceștia fac diverse activități împreună, nu vor interveni persoane terțe.
5. Utilizarea camerei web DOAR în discuția cu persoanele pe care le cunosc în viața reală – unii specialişti îşi exprimă îngrijorarea față de utilizarea Internetului de către copii în scopul accesării camerei web. În opinia acestora, activitatea dată poate prezenta un potențial pericol pentru copii. Astfel, nu trebuie exclus riscul exploatării sexuale a copiilor, utilizând camera web. Tocmai din acest motiv, copiii trebuie supravegheați atunci când folosesc această metodă de comu-nicare.
Importanța autoreglementării de către părinți, reprezentanți legali, administratori de instituții preșcolare, școlare a accesului la Internet pentru prevenirea sau limitarea impactului negativ asupra copiilor și modalitățile de autoreglementare a accesului la Internet pentru prevenirea sau limitarea impactului negativ asupra copiilor
Deseori copiii nu primesc nici un fel de indicații referitor la cum să se comporte în mediul online. Majoritatea profesorilor de informatică şi-au exprimat îngrijorareafață de riscul afectării dezvoltării psihice a copiilor care accesează în mod liber site-urile pornografice şi site-urile ce promovează comportament şi atitudini xenofobe, apartenența la careva secte sau jocuri online, ce dezvoltă agresivitatea şi cruzimea la copii. În opinia majorității profesorilor de informatică intervievați, această problemă poate fi rezolvată, cel puțin temporar şi parțial, prin instalarea unor filtre speciale la computerul cu acces la Internet. Aceste filtre pot exclude din vizorul copiilor unele pagini cu caracter provocator sau pot exclude din motoarele de căutare a informației anumite cuvinte. Specialiştii recomandă părinților instalarea acestor filtre la computerul personal în familie, de unde copilul accesează Internetul.
În opinia profesorilor este necesară o conlucrare cu părinții copiilor, care poate începe de la o simplă informare despre riscurile online ce-i pasc pe copiii până la instruirea elementară a părinților privind monitorizarea activității copiilor online, inclusiv prin instalarea unor programe-filtre speciale. În opinia specialiştilor, părinții se simt incompetenți în fața calculatorului, deoarece nu au avut posibilitatea să-l studieze, nemaivorbind de instalarea unor programe speciale la calculator.
Aspectele siguranței online includ şi monitorizarea jocurilor online, care au devenit în ultimii ani pentru mulți copii un hobby adevărat. Majoritatea specialiştilor intervievați au menționat necesitatea monitorizării de către părinți a jocurilor care deseori le răpesc copiilor din timpul liber. În opinia lor, părinții trebuie să cultive copiilor interesul față de jocuri care dezvoltă logica, contrar celor care implică scene ostile şi violente. Specialiştii sunt de părerea că până când se va adopta decizia de a include sau nu în curricula şcolară tematica siguranței online, aceste aspecte trebuie să fie discutate cel puțin în cadrul orelor de clasă cu copiii, la adunările cu părinții. Unii specialişti au propus elucidarea temei siguranței online în cadrul orelor opționale cu copiii. Vorbind despre implicarea profesorilor de informatică în prevenirea riscurilor online pentru copii, unii dintre specialişti au optat pentru instruiri specializate a cadrelor didactice în cadrul cursurilor de for-mare profesională, precum şi pentru studenții respectivelor facultăți care vor deveni curând profesori.
Mai mulți specialişti au indicat că profesorii de informatică, în special din regiunile rurale, nu abordează din păcate tema siguranței copiilor online. E adevărat, că nici curricula şcolară nu prevede acest lucru, fiind actualmente axată pe studierea programului Pascal. Profesorii din capitală şi oraşele mari par a fi cei mai sensibilizați privind necesitatea organizării unor discuții cu copiii despre siguranța online. Specialiştii relatează, că părinții ar trebui să se autoalerteze în situații când descoperă materiale pornografice în calculatorul copilului, când copilul primeşte apeluri telefonice de la numere/persoane pe care ei nu le cunosc, când copilul foloseşte o cameră web despre existența căreia părinții nu ştiau, când acesta utilizează un cont online ce aparține altei persoane, când închide monitorul computerului sau schimbă rapid ferestrele afişate pe ecran atunci când părinții întră în cameră sau în alte situații asemănătoare. În opinia acestora, părinții trebuie să comunice cât mai strâns cu copiii lor, astfel ca ultimii să nu aibă nici un secret față de părinți.
Instituțiile afiliate unde se pot raporta abuzurile din mediul online, conținuturile considerate ilegale
În cazul în care copiii/adolescenții sunt abuzați online, ei pot raporta acest lucru pe site-ul: www.siguronline.md sau apelând la numărul de telefon 112.
Totodată, dacă persoana abuzată nu este pregătită psihologic să raporteze abuzul, dar necesită ajutor într-o situație în care nu se simte în siguranță pe internet, aceasta se poate adresa consultantului online de pe platforma www.siguronline.md, discuția fiind sigură și gratuită. De asemenea, dialogul cu un adult de încrede-re este de mare ajutor. Această persoană poate fi un părinte, un coleg, un vecin sau un pedagog. Totodată în compartimentul ”Informații și sfaturi” de pe site-ul www.siguronline.md, putem afla cum să fim în siguranță online.
Aplicații utile pentru siguranța copilului în mediul online
Securitatea copilului în mediul online depinde de fiecare părinte. Copiii sunt tot mai mult expuși pericolului virtual atunci când accesează paginile web cu conținut inadecvat, când crează conturi pe rețele de socializare și deschid emailuri de la surse necunoscute.
Cum pot fi protejați?
În mediul online există multe aplicații care pot restricționa și controla activitatea copilului în Internet. Cea care o propunem noi este Bitdefender, care lansează suita de soluţii pentru familii Bitdefender 2019.
Opțiunea care poate fi utilizată în scopul protejării copiilor, este Control Parental.
Pentru a avea acces la opțiunile de Control Parental Bitdefender, trebuie să instalați Bitdefender Internet Security sau Bitdefender Total Security pe computerul, telefonul sau tableta utilizată de copiii Dvs.
Funcția de Control parental de la Bitdefender vă permite să monitorizați activitățile online ale copiilor Dvs. prin blocarea următoarelor componente:
- Pagini de web cu conținut inadecvat;
- Acces la internet complet pentru anumite perioade de timp (cum ar fi atunci când trebuie să faceți temele sau treburile casnice).
- pagini de web;
- Blocarea E-mail-urilor și mesajelor în care apar anumite cuvinte cheie (cuvinte indecente);
- Jocuri, chat, sau alte programe;
- Mesaje trimise de contacte din cadrul mesageriei (sms, messenger, viber, etc.), altele decât cele permise.
Mai multe detalii despre cum se setează Bitfedener Control Parental găsiți aici Cum setez și configurez filtrele de vârsta pentru funcția de control parental?
Pentru mai multe detalii și suport, apelați 022 820 820, sau 060 513 513.
Doar administratorul de sistem, adică părintele, poate accesa și configura funcția de Control Parental. Atunci când activați această funcție, asigurați-vă că vă protejați setările cu o parolă, pentru ca nimeni altcineva să nu le poată schimba.